Sider

torsdag, desember 16, 2010

Sikkerhetskontroll er gøy.


Etter noen måneder med ivrig reising mellom Trondheim og Bergen ble jeg i går, for første gang, stoppet i sikkerhetskontrollen for at de skulle se gjennom vesken min. Typisk at dette var på den dagen hvor jeg ikke hadde ekstra bagasje. Selv om SAS gir meg dette uten ekstra kostnad, valgte jeg av effektivitetshensyn å velge det bort denne gangen - jeg ville komme meg hjem fort. På grunn av dette ble jeg tvunget til å svare ja på at en fremmed mann skulle rote gjennom skittentøyet mitt – det mest ydmykende jeg har opplevd på lenge.

Grunnen var at jeg hadde glemt å ta fram posene med flytende. Jeg hadde lagt alle de bitte små flaskene mine i sidelommen på bagen (allerede i posene, som jeg fikk på forrige tur) for at det skulle være lett å finne fram. Så glemte jeg dem. Etter han var ferdig med å se på trusene mine sa han seg ferdig. Han forklarte at det var flaskene som var grunnen til at han måtte sjekke.
”Men det var jo det første du fant?” sa jeg.
”Må sjekke alt når vi først sjekker skjønner’u” sa sikkerhetsduden (egentlig sa han det sånn: ”Eg må sjå i gjenå alt når eg fyrst byrja, veit’u”). For dere som ikke er like god i dialekt som meg, var dette stavangersk, og ikke av den sjarmerende typen.
”Øh?” sa jeg. Skjønte ikke helt logikken hans. Fordi jeg er glemsk er jeg mer trolig til å ha med meg slakterkniv på flyet?



Det endte med at jeg dro fram de siste dråpene av (lite troverdig, men jeg prøvde) høflighet jeg hadde og gikk med et smil. Ensom reising rister av meg alt jeg har av høflighet og evne til å oppføre meg på offentlige steder. Jeg vil hjem til sofaen min og klage på dommeren, som dømte den kampen jeg ikke rakk å komme meg hjem til.

 Neste gang kjører jeg bagasje, uansett hvor mye ekstra tid det tar.


Btw: Jeg syns jeg begynner å bli på paint (den rosa flekken på bildet er trusa mi).


1 kommentar: