Sider

lørdag, november 26, 2011

Last visit of the year

Årets siste besøk har dratt, og jeg begynner å innse at halve tiden vår her snart har løpt fra oss. Snart skal vi gjøre det samme og dra tilbake til kulde, snø, familie og venner. Begynner å kjennes at jeg ikke har sett alle sammen på en stund, så det tror jeg blir bra!

Først; noen bilder fra den siste (og eldste) gjesten min! Siri var vel omtrent det første mennesket jeg ble kjent med, som jeg ikke deler dna med. Det sier seg selv at vi har litt å prate om, derfor ble en god del av timene hennes her tilbragt på en restaurant med vin eller lignende tilbehør. 

Første kvelden spiste vi tapas på Ciudad Contal, som er en av mine definitive favoritter for tapas. Kveld nummer to ble det en veldig hyggelig italiensk restaurant rett opp i gaten fra der vi bor. Jeg husker aldri å få med meg hva den heter... Men god vin og pizza har de i hvert fall! Og utrolig hyggelig betjening, så tror egentlig jeg bør sjekke navnet. Anbefales på det sterkeste!


På torsdag hadde vi fantastisk vær, over 20 grader og sol. Da tok vi turen opp i Parque Güell, som er et fantastisk parkanlegg designet av Gaudi (selvfølgelig). I utgangspunktet skulle parken være et samfunn for en del av aristokratiet i Barcelona, og ble designet med inspirasjon fra gamle Hellas og Roma.

Denne store plassen skulle fungere som samlingssted hvor innbyggerne skulle foreta beslutninger på "rendemokratisk" vis; alle møtte opp og stemte på sakene som ble behandlet.

 Hver familie (eller husstand) skulle ha en benk på denne plassen, og de er fantastisk utsmykket alle sammen. I tillegg er det ingenting å si på utsikten.

 Det går masse stier opp til "fjelltopper" rundt omkring parken. De er ikke altfor høye disse fjellene, men igjen; utsikten er amazing!

Da vi kom opp på toppen var vi rimelig deilige og svette begge to, men det var flere steder å sitte slappe av på før vi tuslet ned igjen.  


Etter mye om og men kom vi oss også på den utrolige meksikanske restauranten i L'Eixample, som har blitt min absolutte favoritt når det kommer til mat i Barcelona. Har vel skrevet om den et par ganger før også, men igjen er jeg dårlig på å huske navn. Lover å jobbe litt hardere med kameraet utenfor inngangen neste gang.

Jeg var kjapp og fikk bestilt to margaritas til oss før Siri fikk sagt noe, derfor ble hun nødt til å prøve. De er de beste jeg noensinne har drukket!

Etterpå fikk hun velge selv, og da ble det Strawberry Daiquiri. Den er ikke feil den heller!

På fredag måtte jeg sende henne fra meg igjen... You will be missed!

3 kommentarer:

  1. Så koselige bilder og så koselig med besøk :) Det er alltid veldig trivelig når man er så langt hjemmefra som du er nå :)

    Takk for din koselige kommentar inne på min blogg! God adventstid!

    SvarSlett
  2. Du e heldig som får så mye besøøk! Du e også heldig som har funnet en favoritt tapas restaurant. Æ e enda på leiting. Amerikaneran vi va hos under Thanksgiving va overraska over at det bor folk over the artic circle, det måtte jo være så kaldt. Så fortalte æ dem om Røros, og da datt haka ned i golvet. Blir godt med jul eh? Savne dæ <3

    SvarSlett
  3. E glede meg så te og ta en tur te på nyåret! Herlige herlige Barcelona :-)

    SvarSlett