Sider

fredag, mars 04, 2011

Sludd

Sludd er snø som har delvis smelta når den fell mot bakken. Lufta er varm nok til at smelteprosessen i snøen har byrja, men ikkje varm nok til å smelte snøen til regn. Sludd er altså ei blanding av snø og regn. Sludd legg seg ikkje på bakken som snø, med mindre temperaturen er under fysepunktet på bakken og det vert danna eit lag av stålis.


Vet jo at Trondheim ikke er kjent for sine mange soldager, men trodde faktisk at våren var på vei i dag da jeg våknet til regn (jeg ble glad av regn - det året i Bergen har åpenbart satt sine spor). Skuffelsen var imidlertid enorm da regnet ble til sludd. Sludd er jevngodt (kan man si jevndårlig? For det er det jeg egentlig vil si) med snø. Kaldt, vått og hvitt (-ish).

Dette var et innlegg om været, fordi livet mitt ellers er ganske innholdsløst. Eller, jo! I går var jeg på quiz på skolen. Billig øl! Det var kos. I dag har jeg vondt i rumpa, vet ikke hvorfor, men har en følelse av at det er fordi jeg surret rundt alene i Trondheim by relativt lenge på hæler (som egentlig er ganske komfortable, men de er jo ikke skyputer heller).
 

4 kommentarer:

  1. Sludd er bedre enn selve snøen som legger seg! Tror jeg ....
    best av alt nå hadde vært varmegrader, regn og vind og snøsmelting!!!

    SvarSlett
  2. Nainaho, lika du ikje sny? ka farsken

    SvarSlett
  3. Bedre med regn enn med snø! Vil ha vår og sommer NUH!!

    SvarSlett