Sider

torsdag, mars 24, 2011

Hibernering

Dvale eller hibernering:

"Dvale er i realiteten en strategi der dyrene unngår å møte direkte alle vinterens ulike stressproblemer"

Jeg er definitivt utsatt for store mengder stress for tiden. Takket være BI ser jeg omtrent sånn ut:



 "Gjennom å gå i dvale sparer dyrene på energiforbruket."

 Jeg trenger å spare på energiforbruket, siden livet mitt stort sett består av dette:

... når jeg helst vil at det skal bestå av dette: (ja, jeg mener søvn)



"Vinterdvale er en dyp søvnlignende tilstand som mange dyr befinner seg i gjennom vintermånedene."

Sånn burde jeg altså se ut: (søt og hårete)


"Når dyret ligger i dvale går alle kroppsfunksjonene langsomt og stoffskiftet er meget svakt."

På en måte kan du si at jeg skal mutere til en sånn:



"Grunnen til at dyr går i dvale om vinteren er at de ellers ikke ville klart å overleve på grunn av for liten tilgang på mat og rennende vann, og på grunn av at de ville frosset i hjel."

Sånn som ståa er nå, fryser jeg og er sulten (fordi jeg ikke orker å lage meg mat. egentlig er jeg altså inne i dvalemodus allerede). Jeg fryser fordi hele verden ser sånn ut: (i hvert fall litt, månen har jo vært relativt stor i det siste...)


  finfin tekst om hibernering: gode, gamle wiki

Poenget mitt: Jeg går herved i dvale, vennligst ikke vekk meg før snøen er borte og lover å ikke komme igjen (evt. en ukes tid før jeg drar til Barcelona så jeg får tid til å pakke).

 


3 kommentarer:

  1. Halloooo... Jeg synes du kan ta deg en power-dvale, sånn at du er våken til vi kommer på besøk i april. Alternativt bør egentlig snøen være vekke til april sånn at det går ann å stemme for ute pils!

    SvarSlett
  2. Så ut som det har foregått litt mer interessante aktiviteter i den senga der, enn bare soving...

    SvarSlett
  3. LisaB: Haha, jeg sover utrolig ;)

    A: Jeg våknet nettopp. Skikkelig power-dvale altså. Skal bruke denne uken til å vaske, så kanskje dere kan komme uten å bruke munnbind :)

    SvarSlett